انواع روش های حمل و نقل

در دنیای تجارت ، شرکت های حمل بار با هزینه های کمتر و سرعت بیشتر ، در این صنعت پیشرو خواهد بود. از این رو؛ بخش اساسی مدیریت حمل و نقل در ایجاد روالی کارآمد از شش حالت اصلی حمل و نقل نهفته است: جاده ، دریانوردی ، هوا ، راه آهن ، چند حالته(بین الملل) و خط لوله. دانستن نقاط قوت و ضعف هر حالت ، مهم است

انواع روش های حمل و نقل

در دنیای تجارت ، شرکت های حمل بار  با هزینه های کمتر و سرعت بیشتر ، در این صنعت پیشرو خواهد بود. از این رو؛ بخش اساسی مدیریت حمل و نقل در ایجاد روالی کارآمد از شش حالت اصلی حمل و نقل نهفته است: جاده ، دریانوردی ، هوا ، راه آهن ، چند حالته(بین الملل) و خط لوله. دانستن نقاط قوت و ضعف هر حالت ، مهم است

چهار ویژگی در حمل و نقل حائز اهمیت است ، شرکتی که بتواند بیشترین حجم محصول  را با بیشترین سرعت با بیشترین فاصله و با کمترین هزینه جابجا کند از دیگران متمایز خواهد بود
ویژگی  هایی که شرکت ها به این چهار جنبه حمل و نقل نزدیک می شوند با گذشت زمان تغییر کرده و تا به امروز در حال تغییر است. هر یک از شش حالت اصلی حمل و نقل دارای مزایا و معایب خاص خود را برای توجه به حمل بارها دارد. اولین قدم برای انتخاب حالت مناسب ، درک جنبه هایی است که باعث می شود هر حالت از سایرین متمایز باشد


حمل و نقل جاده ای
اولین و متداول ترین شیوه حمل و نقل در لجستیک ، جاده است. از راه رفتن تا اسب ، واگن ، دوچرخه گرفته تا اتومبیل گرفته تا کامیون ، حمل و نقل جاده ای طولانی ترین حالت بوده است و بیشتر از هر حالت دیگر در تدارکات مورد استفاده قرار می گیرد.
با ادامه بهسازی وسایل نقلیه و زیرساخت های جاده ای ، حمل و نقل جاده ای از همه 4 حالت اصلی با محدودیت جغرافیایی کمتر ، متناسب تر است. این ویژگی حمل و نقل جاده ای باعث می شود تا برای بارهای کوچکتر در مسافت های کوتاه تر ، مطلوبتر باشد و به همین ترتیب ، جاده تنها روشی است که تحویل درب از درب را انجام می دهد. در نتیجه ، بیشتر محموله هایی که در ابتدا با روش دیگری حمل و نقل انجام شده اند با حمل و نقل جاده ای تکمیل می شوند.

هر چیزی که در مقادیر کم و متوسط قابل حمل باشد می تواند از طریق جاده حمل شود. بسته های کوچک  را می توان در وسیله نقلیه بزرگتر از ماشین شخصی حمل و نقل کرد. شرکت هایی که در تجارت الکترونیک تخصص دارند ، هنگامی که صدها  بسته کوچک به مکان های مختلفی ارسال می شوند (بسته بندی اغلب از حالت های مختلف حمل و نقل تشکیل شده است ، اما همیشه با کامیون قابل برداشت و تحویل است) ، محموله های بزرگتر از 70 کیلو گرم باری  در نظر گرفته می شوند که به کامیون احتیاج دارد. دو شکل اصلی حمل و نقل جاده ای LTL(Less-than-Truck-load) یا همان خرده بار وTL(Truck Load) و بار کامل است.

LTL که مختص حمل و نقل های کوچکتر است. مسیر در یک مبدأ مشخص آغاز و به پایان می رسد و با توجه به تعداد محموله های مختلفی که حمل می کند ، متوقف می شود. این سیستم حمل و نقل به مدل Hub and Spoke معروف است. مزیت LTL این است که حمل کننده فقط بخشی از کامیون را که توسط حمل و نقل آنها اشغال شده است پرداخت می کند در حالی که مابقی آن را با استفاده از بقیه کامیون ها توسط حمل کننده ها پرداخت می کنند. ضرر LTL توقف ها وجابجایی های متعددی است که حمل و نقل طی آن طی مسیر به مقصد خود انجام می دهد. حمل بار چندین بار به کامیون های مختلف در طول مسیر جابجا می شود ، دقیقاً مانند مسافر در هواپیما به هواپیماهای مختلف در مسیر به مقصد خود منتقل می شود. این امر باعث می شود زمان حمل و نقل طولانی تر شود و احتمال آسیب رسیدن محموله به وجود آید.

TL بسیار سریعتر از LTL است  به این ترتیب ، کامیون از مبدا به مقصد دیگر بدون توقف یا انتقال در طول مسیر حرکت می کند. اشکال TL این است که یک حمل کننده باید بار زیادی حمل کند تا حمل و نقل اقتصادی شود. به طور کلی ، اگر یک بار با طول بیش از 4 متر  یا وزن 8 تن یا بیشتر باشد ، حمل TL ارزان تر است. یا درمواردی یک حمل کننده نیاز به حمل و نقل بسیار سریعتر از LTL دارد و به دلیل مقررات هزینه یا اندازه نمی تواند از طریق هوا حمل شود ناچار به انتخاب روش TL است.

اصلی ترین حرکت برای حمل و نقل جاده ای ، تأثیرات خارجی است که در اثربخشی آن نقش دارند ، در درجه اول وضعیت آب و هوا ، ترافیک و تنظیم مقررات جاده ای ، سه موردی که بر سایر حالت ها  زیاد تأثیر نمی گذارد. علاوه بر این اشکالات ، در شرایط حمل و نقل فعلی ، پیدا کردن رانندگان کامیون به طور فزاینده ای دشوار شده است. این کمبود ظرفیت منجر به افزایش حمل و نقل بین مدلی شده است.

حمل و نقل دریایی
حمل و نقل از طریق آب هزاران سال است که انجام می شود و همچنان در تجارت جهانی امروز محوری است. 90٪ کل تجارت بین المللی از طریق حمل و نقل دریایی انجام می شود. کشتی های باری تقریباً در هر مسیرهای اصلی آب تردد می کنند و بیشترین ظرفیت بار و کمترین هزینه را دارند
مسیرهای موجود برای کشتی های کانتینر محاسبه و به شدت پیگیری می شوند. بسیاری از مسیرهای امروزی قرن ها مورد استفاده قرار گرفته اند. با این حال ، مسیرهای جدید هنوز هم برای بهینه سازی بهروری جستجو و آزمایش می شوند. در سپتامبر 2018 ، Maersk برای نخستین بار در طول تاریخ ، یک کشتی باری را بر روی دایره قطب شمال فرستاد تا از پتانسیل افزایش بهره وری در مسیرهای حمل و نقل کاوش کند.

بزرگترین نقطه ضعف کشتی های باری دریایی سرعت کار با آنها است. تا کنون ،حمل و نقل دریایی آهسته ترین نوع حمل و نقل است. این در حالی است که از نظر محموله ای که توانایی حمل آن را دارد ، بیشترین کارایی را دارد. در عمل امروز ، سرعت کشتی ها در مقایسه با هوا می تواند هنگام تنظیم مقررات و تعرفه ها اهمیت زیادی داشته باشد. از ژانویه سال 2017 ، 52183 کشتی باری در خدمت بودند. بنابراین در هر زمان معینی می توانید هزاران کشتی در دریا داشته باشید. اگر در طول 40 روز یک کشتی در دریا تعرفه ی اعمال شود ، اپراتورها باید تعرفه ای را که آمادگی پرداخت آن را ندارند ، رعایت کنند. این موضوع اخیراً موجب ناراحتی بسیاری در دنیای تجارت شده است.

علاوه بر این ، انتشار کربن تولید شده توسط یک کشتی باری معادل تولید گازهای گلخانه ای تولید شده توسط 50 میلیون اتومبیل است. تلاش مستمر برای کاهش میزان انتشار 50٪ از اقیانوس ها تا سال 2050 وجود دارد. نزدیکترین جایگزین برای حمل و نقل دریایی حمل و نقل هوایی است. با این حال ، با توجه به مشکلات فعلی فن آوری ، حمل و نقل هوایی نمی تواند جایگزین حمل و نقل زمینی گردد.

حمل و نقل هوایی
جدیدترین حالت حمل و نقل هوا است. هواپیماها در تجارت داخلی و بین المللی اهمیت فزاینده ای پیدا می کنند. حمل و نقل هوایی با بهبود مستمر فن آوری ها و تقریباً نامحدود بودن مسیرهای مسیر ، سریعترین حالت در حال رشد و پرهزینه ترین حالت حمل و نقل است. در نتیجه ، بسیاری از شرکت ها ، مانند آمازون و یو پی اس (UPS)، ناوگان خود هواپیما را خریداری کرده اند تا به یک مزیت رقابتی در بازار رو به رشد برسند.
از آنجا که سفرهای هوایی به طور فزاینده ای پیشرفته و قابل اعتماد شده است ، تعداد بیشتری از شرکت ها به هواپیما ها برای حمل کالا ها با ارزش بالا اعتماد دارند. محبوبیت روزافزون پرواز به عنوان یک راه ترجیحی برای مسافرت ، حمل و نقل هوایی را راحت تر می کند زیرا محموله ها به طور منظم در هواپیماهای مسافربری به صورت هواپیما مسافر می شوند و هوا را راهی اقتصادی برای حمل و نقل کالا می کند.
نقصی در حمل و نقل هوایی وجود دارد. در شرایط فعلی ، حمل و نقل هوایی هنوز گرانترین راه برای حمل و نقل است. همچنین به دلیل ماهیت سفر هوایی ، برای اطمینان از ایمنی پرواز ، وزن و حجم حمل و نقل باید حداقل باشد. میزان تولید گازهای گلخانه ای تولید شده توسط حمل و نقل هوایی نیز بالاتر از هر حالت دیگیری است

حمل و نقل ریلی
اولین بار که برای استفاده در اوایل قرن 19 اختراع شد ، حمل و نقل ریلی به سرعت برای گسترش جهان غرب ضروری شد و بیش از دو قرن نقش اساسی در قلمرو تدارکات داشته است. در شیوه های مدرن ، راه آهن منحصراً برای بزرگترین و سنگین ترین محموله های بارشی (فله ای) که از طریق زمین حرکت می کنند بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. بخش عمده ای از زیرساخت های راه آهن مناطق پرجمعیت را با نوارهای وسیع غیر مسكونی بین آنها متصل می كنند و راه آهن را برای استفاده از مسافت های طولانی و عبور از كشور متصل می كنند. به عنوان مثال ، کانادا بین ساحل بسیار کم است ، بنابراین هر چیزی که بیش از 800 کیلومتر حمل شود ، اغلب به حمل و نقل ریلی نیاز دارد.
حمل و نقل ریلی محدود به یک زیرساخت محدودتر از حمل و نقل جاده ای است. به عنوان یک ویژگی مشخص ، لوکوموتیوها (قطارها ، مونوریل ها و غیره) محدود به مسیری ردیابی می شوند که بین نقاط A و B می رود و نقاط واگرایی کمی دارند. راه آهن پر هزینه و ساخت آن زمانبر است و از اوایل دهه 1900 فقط چند راه آهن جدید ساخته شده اند. بعلاوه ، راه‌آهن محدود به مناطق جغرافیایی نیمه سطح است و ساخت و سازها را بیش از پیش دشوار ساخته است. بنابراین ، راه آهن فقط در مناطق کلانشهر قابل دسترسی است. این ویژگی باعث می شود که راه آهن به عنوان یکی از بازیگران اصلی در حمل و نقل بین مدلی شناخته شود.

در محدوده سیستم راه آهن ، وسیله نقلیه ریلی تحت تأثیر ترافیک ، نقاط انحراف و خاموش کردن حالت ها قرار نمی گیرد. این امر باعث می شود که راه آهن به مطمئن ترین حالت برای ساخت وسایل نقلیه طولانی در سطح زمین با حداقل خسارت وارد شود. قطارها معمولاً کالاهای فله ای مانند زغال سنگ ، ذرت ، آهن ، سنگ معدن و گندم را حمل می کنند ، کالاهایی که برای حمل و نقل با کامیون غیر اقتصادی است

حمل و نقل بین المللی (چند حالته)
اغلب در تدارکات ، یک محموله با استفاده از چندین حالت حمل و نقل تکمیل می شود.مثلا بار از طریق ریلی به بندری منتقل میشود و از انجا به وسیله کشتی حمل میگردد و بعد از رسیدن به بندگراه مقصد از طریق کامیون به مقصد نهایی منتقل میگردد.

از نظر تاریخی ، حمل و نقل های چند حالته چالش های بسیاری را برای حمل و نقل و حمل بار به وجود آورده است. در درجه اول ، انتقال محموله ها بین حالتهای با حداکثر راندمان و حداقل خسارت. با ظهور کانتینتر ، حمل و نقل بین المللی بسیار کارآمدتر و ایمن تر شده است. با ایجاد سیستم جهانی کانتینر استاندارد ، انبارها و حیاط های حمل و نقل می توانند با خیال راحت و کارآمد کانتینر را بین جاده ، ریلی و دریایی منتقل کنند. استاندارد متفاوتی برای کانتینر ها وجود دارد که در مقاله همین بلاگ به تفضیل به آن پرداخته شده است
در سالهای اخیر ، حمل و نقل بین المللی  روند صعودی قابل توجهی را تجربه کرده است. با بالا رفتن نرخ باری و کمبود رانندگان در کشورهای اروپایی ، شرکت ها برای تکمیل محموله ها به حالت های دیگر ، در درجه اول راه آهن ، روی آورده اند. در شرایطی که چنین کانتینر وجود دارد ، شرکت ها در تلاش هستند تا ببینند که چگونه می توانند ضمن حفظ وعده های تحقق ، هزینه های خود را پایین نگه دارند.


خط لوله
حمل و نقل خط لوله یک روش رسمی حمل و نقل به معنای سنتی نیست. با این وجود ، اهمیت آن در بازار فعلی سوخت های است
خط لوله ها سوخت های فسیلی تصفیه نشده نظیر گاز و نفت را از مبدأ آنها به جایی انتقال می دهند که می توانند پس از آن به پالایشگاهها یا روش حمل و نقل دیگری منتقل شوند. هزینه حمل و نقل در درجه اول در ساخت آن ، قطر خط لوله و گرانروی سیال در حال حرکت داخل آن  است. آنها می توانند در زیر زمین ، زیر زمین یا زیر آب ساخته شوند و آنها را برای حفاری دریایی ایده آل می کنند.

پمپاژ نفت خام در سالهای اخیر افزایش یافته است که نیاز فزاینده به حمل و نقل نفت خام با افزایش حفاری و استخراج همبستگی دارد به طور سنتی ، حمل و نقل نفت توسط راه آهن انجام شد اما شرکت های نفت و گاز به دلیل افزایش به سرعت در حال انتقال به خط لوله هستند. ایمنی و کارایی فارغ از این ، ساخت خطوط لوله به دلیل آسیب های محیطی که با افزایش سرعت صنعت نفت ایجاد می کنند ، ایجاد انتشار اضافی سوخت های فسیلی و کند کردن پیشرفت انرژی پایدار ، مورد بحث و جدال بوده است. بحث و مشاجرات مربوط به خط لوله ترانس-آلاسکا نمونه بارز این موضوع است

نتیجه
هر حالت برای نقش خود در زنجیره تأمین مزایا و مضرات خود را دارد.و در این ویژگی های باهم تفاوت دارند: اندازه ، سرعت ، فاصله و  قیمت. چه ویژگی برای شرکت شما مهم است؟