راهکارهای اقتصادی و زیست محیطی در حمل و نقل کالا

بیش از یک چهارم گازهای گلخانه ای که توسط کشورهای اتحادیه اروپا ساطع می شوند ، از طریق حمل و نقل صورت می گیرد. با افزایش اثرات گلخانه و آلودگی هوا ، این بخش منبع اصلی تأثیرات منفی بر محیط زیست است.

راهکارهای اقتصادی و زیست محیطی در حمل و نقل کالا

بیش از یک چهارم گازهای گلخانه ای که توسط کشورهای اتحادیه اروپا ساطع می شوند ، از طریق حمل و نقل صورت می گیرد. با افزایش اثرات گلخانه و آلودگی هوا ، این بخش منبع اصلی تأثیرات منفی بر محیط زیست است.
این عمدتا مربوط به حمل و نقل جاده ای است که به دلیل احتراق سوخت ، مواد مضر برای کره زمین را ساطع می کند. بیش از 70٪ تولید گازهای گلخانه ای از بخش حمل و نقل مربوط به حمل و نقل جاده ای است.

استانداردهایی که اتحادیه اروپا به عنوان پاسخی به افزایش انتشار گازهای گلخانه ای از حمل و نقل معرفی کرده است
طبق آژانس محیط زیست اروپا ، در سالهای اخیر میزان انتشار گازهای گلخانه ای در همه بخش های اقتصادی به جز حمل و نقل کاهش یافته است. این امر به دلیل افزایش تعداد وسایل نقلیه و افزایش تحرک اروپایی ها است. اتحادیه اروپا هدف کاهش 60 درصدی انتشار در حمل و نقل را تا سال 2050 در مقایسه با سال 1990 تعیین کرده است. این یک دیدگاه کاملاً خوش بینانه است که توسط استانداردها و مقررات معرفی شده توسط اتحادیه اروپا ایجاد می شود. سیاست حمل و نقل پایدار اتخاذ شده توسط اتحادیه اروپا بر اقداماتی از جمله ارتقاء منابع جایگزین انرژی ، سفت و سخت شدن استانداردهای انتشار و همچنین ارتقاء وسایل حمل و نقل با استفاده از سوخت کمتر از اتومبیل یا کامیون متمرکز است. محدودیت ها نه تنها در مورد اتومبیل بلکه برای کامیون هایی که مسئولیت انتشار 38٪ از انتشار گازهای گلخانه ای از بخش حمل و نقل را دارند ، اعمال می شود.
مسئولیت این سیاره برای بسیاری از صنایع مهم است. بخش حمل و نقل همچنین در جستجوی راه حل هایی است که می تواند تأثیر منفی حمل و نقل را بر شرایط سیاره ما محدود کند. اکثر راه حل های موجود نه تنها برای محیط زیست بلکه برای شرکت هایی که قادر به صرفه جویی بیشتری نیز هستند سود می آورد.

بهینه سازی حمل و نقل ، سامانه های آنلاین
برنامه ریزی بهینه باعث کاهش تعداد حمل و نقل می شود که به نوبه خود منجر به کاهش انتشار Co2 می شود. بهینه سازی حمل و نقل می تواند توسط TMS (سیستم های مدیریت حمل و نقل) پشتیبانی شود ، که مسیر حمل و نقل و کمک به برنامه ریزی مسیرها یا سفارشات نظارت را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهند. برنامه ریزی مسیرها با انتخاب کمترین موارد ممکن یا جلوگیری از ساعات شلوغ و ترافیک بسیار مهم است. کاهش بارهای خالی و استفاده بهینه از فضای بار از جنبه های مهم بارگیری است. برنامه بارگذاری خوب ، کمترین فضایی را نشان می دهد که یک بار معین را در خود جای داده و آن را با استفاده از حداکثر فضای نیمه تریلر ترتیب می دهد.
سامانه های آنلاین کم کم به یک جایگزین رایج در حال تبدیل شدن هستند، که در آن شرکت ها نه تنها برای محیط زیست بلکه از لحاظ مالی نیز مزایایی می بینند. راننده ای که می تواند با رعایت این اصل سفر کند ، سوخت کمتری مصرف می کند و در نتیجه میزان انتشار دی اکسید کربن کمتر به جو می رسد. 
در صورت امکان ، حمل و نقل دریایی جایگزین بهتری برای حمل و نقل جاده ای است. این یکی از دوستانه ترین سازه های سازگار با محیط زیست است که تنها 13٪ از انتشار Co2 از بخش حمل و نقل را تولید می کند.

سوخت های جایگزین و بسته بندی های زیست محیطی آینده
محبوب ترین راه حل های زیست محیطی از سوخت های جایگزین ، یعنی انرژی الکتریکی ، هیدروژن ، سوخت های زیستی ، سوخت های مصنوعی و پارافینی ، گاز طبیعی (CNG و LNG) و LPG استفاده می کنند.که خوشبختانه  در ایران  به دلایل ذخایر فراوان گاز طبیعی از این سوخت در خودرو های سبک استفاده فرآوانی میشود. تخمین زده می شود که برق سوخت آینده است زیرا فروش اتومبیل های برقی هر ساله در حال رشد است. شرکت هایی مانند MAN یا Scania در حال معرفی کامیون های هیبریدی هستند. سوخت های زیستی ، به عنوان مثال آنهایی که از قهوه ساخته شده اند و در اتوبوس های لندن استفاده می شوند ، جایگزین دیگری برای سوخت های استاندارد هستند.
راه حلهای زیست محیطی ممکن است نه‌تنها خود حمل و نقل ، بلکه بسته‌بندی را  نیز شامل شوند. به عنوان مثال ، پالت های ساخته شده از پوسته های نارگیل ، که تاکنون به عنوان پسماند مورد استفاده قرار می گرفتند. از طرف دیگر ، بسته های مقوایی در دسترس تر هستند ، آنها به سرعت تجزیه می شوند و در صورت ساخته شدن مجدداً مورد استفاده مجدد قرار می گیرند. از کاغذ و روزنامه ها به جای بسته شدن حباب یا کیسه های پلاستیکی پر از هوا ، بیشتر و بیشتر برای پر کردن فضای جعبه ها استفاده می شود.