نکاتی ساده در نگهداری لاستیک

بسیاری از نکات مربوط به مراقبت از لاستیک را می توان با یک بررسی بصری مناسب انجام داد. بنابراین توصیه می شود رانندگان این بررسی های اساسی را در فواصل منظم انجام دهند تا از سالم بودن لاستیک و جلوگیری از آسیب دیدن حتی در هنگام توقف وسیله نقلیه اطمینان حاصل کنند

نکاتی ساده در نگهداری لاستیک

بیماری همه گیر کوید 19 بیشتر مسافرتهای غیر ضروری را که باعث کاهش و توقف وسایل نقلیه شده را ایجاد کرده است. تا زمانی که محدودیت های حرکتی برداشته نشده بود ، بیشترین تأثیر را در کاهش ترافیک تجاری داشت. کوید 19 به چالشی بزرگ برای دارندگان وسایل نقلیه تجاری تبدیل شده است.

بسیاری از نکات مربوط به مراقبت از لاستیک را می توان با یک بررسی بصری مناسب انجام داد. بنابراین توصیه می شود رانندگان این بررسی های اساسی را در فواصل منظم انجام دهند تا از سالم بودن لاستیک و جلوگیری از آسیب دیدن حتی در هنگام توقف وسیله نقلیه اطمینان حاصل کنند.

چرا در حین توقف؟
این امر برای رانندگان و صاحبان خودرو که احتمالاً به دلیل شرایط فعلی حرکت ناوگان خود را کاهش داده اند و اکنون وسایل نقلیه ای دارند که برای مدت زمان طولانی در جاده نبوده اند ، از اهمیت بیشتری برخوردار است.
نگهداری لاستیک در این شرایط حتی بیشتر ضروری می شود. اصول مراقبت از لاستیک چه از وسیله نقلیه شما استفاده شده باشد و چه در پارک باشد لازم است ، با این وجود اگر خودرو به مدت 2 هفته یا بیشتر در پارک بماند ، آنها به یک ایست بازرسی ضروری تر می شوند. پیروی از این اصول نه تنها می تواند عمر لاستیک را افزایش دهد بلکه با کاهش نیاز به تعویض به خط تولید ناوگان نیز می افزاید. تایرها در شرایط مطلوب نیز به بازده سوخت وسایل نقلیه افزوده و از این رو نگهداری لاستیک به اندازه نگهداری مکانیکی بسیار مهم است.

در اینجا چند نکته وجود دارد که لاستیک شما را در وضعیت خوبی حفظ می کند:

بررسی بصری
لاستیک های خود را به طور منظم بررسی کنید. بررسی چشمی اولین کاری است که باید انجام دهید چه وسیله نقلیه در حالت آماده باش باشد و چه در حالت آماده به کار و مطمئن شوید که هیچ چیز ناخواسته ای مانند میخ ، سنگ در آج فرو  نشده است. همچنین ، لاستیک ها را از نظر ساییدگی و پارگی غیر عادی بررسی کنید ، تمام موارد نفوذی بالقوه مانند پیچ ، پیچ و مهره باید برداشته شوند.

این یک چک ساده اما یک بررسی اساسی است.

گیر کردن سنگ و اشیا فلزی
به دام افتادن سنگ ممکن است بی ضرر به نظر برسد اما می تواند منجر به خرابی لاستیک یا در موارد شدید آسیب جدی به پوسته لاستیک  منجر به جدا شدن آج و غیر قابل استفاده شدن لاستیک شود. سنگ هایی که در شیارهای آج گیر افتاده اند منجر به پدیده ای به نام حفاری سنگ می شوند که به دلیل فرو رفتن سنگ به داخل لاستیک با هر چرخش لاستیک اتفاق می افتد. وقتی آنها به قسمت فلزی لاستیک برسند ، ممکن است منجر به جدا شدن آج شود. بسیاری از پوسته های خوب به دلیل آسیب دیدگی زیاد این لایه ها در اثر فرو روی سنگ ،به ضایعات تبدیل میشوند. یک راه حل بسیار ساده برای این مسئله این است که سنگ های محبوس شده را حتی الامکان در هر وقفه از سفر پاک کنید.

همانند به دام افتادن سنگ ، میخ ها ،پیچ ها و سایر اشیا گیر افتاده نیز می تواند به لاستیک آسیب برساند ، خفیف ترین نوع آن سوراخ شدن است. به محض مشاهده این اشیا گیر کرده ، باید آنها را با دقت برداشته و در صورت عمیق بودن نفوذ ، لاستیک باید از نظر آسیب به قسمت فلزی یا پوشش بررسی شود.

تورم تایر
در صورت امکان ، حداقل در هر دو هفته فشار باد تایر را بررسی کنید و فشار توصیه شده را حفظ کنید. در صورت مفقود شدن درپوش شیرها را قرار دهید. فشار صحیح تایر یکی از مولفه های اصلی بازده خودرو است.

آلاینده های شیمیایی
موارد زیادی در مورد محل پارک خودرو مهم است. اطمینان حاصل کنید که لاستیک های شما در حوضچه های آب یا آلاینده ها قرار ندارند ، زیرا بسیاری از مواد شیمیایی صنعتی و حلال ها ، از جمله روغن ، بنزین و گازوئیل ، می تواند به لاستیک آسیب جدی برساند. اگر این آلودگی ها را روی لاستیک های خود مشاهده کردید ، باید آنها را با استفاده از آب و مواد شوینده ملایم از بین ببرید. پس از تکمیل ، اطمینان حاصل کنید که لاستیک های وسیله نقلیه شما در منطقه خشک تری پارک شده اند.

آسیب استرس
بررسی کنید که سطح لاستیک برای همه لاستیک های خودرو روی سطح صاف جاده نشسته است تا از آسیب تنش یا تغییر شکل غیرطبیعی جلوگیری کند ، که این امر می تواند منجر به تغییر تایر شود. اگر وسیله نقلیه بیش از دو هفته در پارک ایستاده است ، اطمینان حاصل کنید که هر چند وقت یک بار جابجا شده است تا از تغییر شکل یا بوجود آمدن لکه صاف در لاستیک جلوگیری کنید.

لکه صاف
معمولاً به دلیل وجود وسایل نقلیه در یک مکان صاف وقتی مدت طولانی پارک شده باشد ایجاد میگردد. اگر هنگام پارک فشار هوا را افزایش داده اید تا از ایجاد لکه صاف جلوگیری کنید ، قبل از شروع عملیات فشار را اصلاح کنید. و در آخر ، اطمینان حاصل کنید که دیواره های جانبی تایرها دچار بادشدگی و انحرافی از لبه های فلزی نداشته باشد زیرا این امر می تواند لاستیک را تا حد زیادی آسیب برساند. توصیه می شود بعد از پارک کردن ، به اطراف وسیله نقلیه نگاهی بیندازید و آج ا یا دیواره لاستیک  را از انحراف در مقابل هرگونه اشیا بررسی کنید.
چند چک تایر بصری وجود دارد که باید هنگام مسافرت انجام دهید. رانندگان وسایل نقلیه تجاری باید نگران این ناهنجاری ها باشند زیرا این امر مستقیماً بر ایمنی وسیله نقلیه در جاده تأثیر می گذارد.

لاستیک دوتایی
با نگاه کردن به پایین لاستیک های دوتایی ، اگر متوجه می شوید که آنها یکدیگر را لمس می کنند ، همانطور که در قسمتی از تصویر بالا نشان داده شده است ، اقدامات فوری لازم است. این حالت لمس دوگانه نامیده می شود - این اتفاق می افتد زمانی که فشار هوا در مقایسه با میزان مورد نیاز کافی نباشد و قسمت های پایین هر دو لاستیک به اندازه لمس یکدیگر منحرف شوند. توصیه می شود در این شرایط رانندگی را ادامه ندهید وگرنه هر دو لاستیک را از دست خواهید داد 
برآمدگی های دیوار کناری
بررسی بصری دیگر این است که ببینید آیا دیواره کناری لاستیک ها صاف است و هیچ برآمدگی  ندارد. برجستگی دیواره کناری ، به دلیل شکستن لایه های بدنه لاستیک اتفاق می افتد. نفوذ جسم خارجی بر روی آج یا ضربه به دیواره جانبی می تواند دلایلی باشد که ممکن است خراب شود. اگر لاستیک در چنین شرایطی رانده شود ممکن است ترکیده شود که در صورت ترکیدن ناگهانی برآمدگی ممکن است منجر به حادثه ناگواری شود. در صورت مشاهده هرگونه آسیب دیدگی باید سریعاً با روش مناسب در یک تعمیرگاه خوب برطرف شود.


سنگهای به دام افتاده
گاهی اوقات سنگها بین دو لاستیک  گیر می کنند ، اگر در چنین شرایطی لاستیک ها به کار خود ادامه دهند ، ممکن است یک یا هر دو لاستیک آسیب ببیند. این وضعیت همچنین خطر مهلک دارد ، اگر وسیله نقلیه با سرعت بالا کار کند ، ممکن است سنگ از جای خود خارج شده و به وسیله نقلیه پشت آن برخورد کند. در شرایط عادی ، به دلیل سر و صدا و لرزش غیرطبیعی که ایجاد می کند ، محل اسکان سنگ توسط راننده مورد توجه قرار می گیرد. سنگها باید با احتیاط و به آرامی برداشته شوند تا با برداشتن ناگهانی آسیب نبیند. پس از برداشتن سنگ ، هرگونه برش دیواره جانبی یا ایجاد کشش روی لاستیک را به دقت بررسی کنید.

ترک گشتاور
ترک گشتاور به دلیل ترکیب فشار کم هوا در لاستیک های مورد استفاده در کاربردهای گشتاور بالا مانند بار سنگین و / یا استفاده در شیب های تند اتفاق می افتد. این  ترک ها مهم هستند ، لاستیک ها باید از سرویس خارج شوند زیرا ممکن است منجر به خرابی شود و همچنین خطر ایمنی را به همراه دارد.

بهترین راه برای مقابله با چنین مسئله ای حفظ  فشار صحیح در لاستیک ها و تلاش برای کنترل بار محوری است.

 

تمرین منظم تعمیر و نگهداری تایر بصورت دوره ای مانند چرخش لاستیک و تنظیم چرخ باید جدا از همه این اقدامات مراقبت ویژه انجام شود. اطمینان حاصل کنید که تنظیمات ماشین آلات و ابزار ها به دلیل اینکه بدون استفاده نگه داشته شده اند و به دلیل پارک شدن برای مدت طولانی به طور غیرمعمول نگهداری شده اند ، اشکالی برای تنظیمات دستگاه ایجاد نشده اند.
تمام این اقدامات باید با در نظر گرفتن Covid 19 و پیروی از پروتکل های ایمنی لازم مانند دستکش ، ماسک و ضدعفونی کننده های لازم و غیره انجام شود.
رعایت این نکات می تواند برای اپراتورهای ناوگان بسیار مفید باشد ، این خودآزمایی ها به آنها کمک می کند تا از ناراحتی در طول سفر جلوگیری کنند.